W 2024 r. Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski podjęła szereg działań o charakterze strategicznym, ukierunkowanych na realizację lokalnych polityk publicznych, programów operacyjnych oraz długofalowych strategii rozwojowych. Wśród licznych uchwał Rady Miejskiej, determinujących kierunki prowadzenia polityki rozwoju lokalnego, na szczególne wyróżnienie zasługuje przyjęcie dokumentu pn. Strategia Rozwoju Ostrowa Wielkopolskiego z perspektywą do roku 2030+. Dokument ten pełni funkcję nadrzędnego instrumentu planistycznego, określającego fundamentalne cele oraz priorytety rozwojowe Gminy w ujęciu średnio- i długoterminowym.
Znacząca część aktywności podejmowanych przez Prezydenta Miasta w 2024 r. koncentrowała się na realizacji zadań wynikających z obowiązujących dokumentów programowych i strategicznych, w tym również programów dedykowanych realizacji ustawowo określonych zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.
dokumentów i programów strategicznych miasta realizowanych w 2024 r.,
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
pomocy społecznej
o charakterze
ogólnym
z obszaru
ładu przestrzennego
z obszaru
ochrony zdrowia
z obszaru
gospodarki komunalnej i mieszkaniowej
z obszaru
oświaty
z obszaru
rewitalizacji
z obszaru
transportu
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IV/30/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 czerwca 2024 r.
Cel:
Strategia Rozwoju stanowi kluczowy filar wieloaspektowego procesu planowania. W jej treści zawarte są nie tylko wnioski płynące z diagnozy, ale również klarowna wizja przyszłości, gdzie Ostrów Wielkopolski widzimy jako Serce Regionu. Strategia to także ambitne cele strategiczne tj. Miasto Szczęśliwe, Miasto Pełne Życia, Miasto Przedsiębiorcze. To właśnie w strategii konkretyzują się kierunki działań, jakie zostaną podjęte w celu ich zrealizowania. Dodatkowo, strategia wskazuje na ustalenia i rekomendacje w obszarze polityki przestrzennej. Jest to nie tylko techniczny dokument, ale przede wszystkim narzędzie i „mapa”, która pomoże efektywnie zarządzać zasobami miasta. Dzięki zawartym w strategii wytycznym, można osiągnąć postawione cele w sposób bardziej skuteczny i ukierunkowany, co przyczyni się do lepszego funkcjonowania gminy i zwiększenia jej potencjału rozwojowego.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. zakończono prace nad przygotowaniem nowej Strategii Rozwoju Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski, dokument został uchwalony. Realizacja strategii rozpocznie się w 2025 r. Dotychczasowe prace koncentrują się na opracowaniu szczegółowego systemu wdrażania strategii, w tym określeniu kluczowych obszarów działań, harmonogramu oraz wskaźników monitorowania postępów.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIV/706/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 30 października 2023 r.
Cel:
Nadrzędnym celem Programu jest budowanie trwałego partnerstwa pomiędzy Gminą Miasto Ostrów Wielkopolski a organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Partnerstwo to ma na celu wspólne diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianie aktywności i zaangażowania społeczności lokalnych.
Program obejmuje wsparcie merytoryczne i finansowe w kluczowych obszarach życia społecznego, takich jak: kultura fizyczna i sport, ochrona zdrowia, pomoc społeczna, działania na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, promocja i rozwój wolontariatu, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, bezpieczeństwo publiczne, wsparcie osób chorych, starszych i z niepełnosprawnościami, a także edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. na współpracę z organizacjami pozarządowymi udzielono 5.144.876,00 zł dotacji.
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji niniejszego Programu zawarto na podstronie raportu Współpraca z NGO.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVI/510/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 30 marca 2022 r.
Cel:
Budżet Obywatelski to mechanizm, który wpływa na integrację ostrowian wokół spraw ważnych dla miasta.
Budżet Obywatelski stanowi wyodrębnioną część budżetu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski, o której przeznaczeniu współdecydują mieszkańcy w ramach procesu partycypacji społecznej. Mieszkańcy mają możliwość zgłaszania propozycji zadań publicznych, odpowiadających na lokalne potrzeby, a następnie – w drodze powszechnego głosowania – wybierają projekty przeznaczone do realizacji.
Zadanie w ramach Budżetu Obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec Ostrowa Wielkopolskiego, niezależnie od wieku. Warunkiem formalnym jest, aby projekt mieścił się w zakresie zadań własnych gminy oraz posiadał charakter ogólnodostępny, tj. służył szerokiemu gronu odbiorców spośród społeczności lokalnej.
Realizacja 2024 r.:
W ramach procedury Ostrowskiego Budżetu Obywatelskiego w 2024 r. przeprowadzono:
nabór wniosków do X edycji - w ramach naboru zorganizowano 6 dyżurów konsultacyjnych dla mieszkańców;
ocenę formalną i merytoryczną złożonych wniosków;
losowanie numerów zadań;
głosowanie na zadania;
uroczystą Galę Finałową X edycji Ostrowskiego Budżetu Obywatelskiego.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IV/25/2015 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 28 stycznia 2015 r.
Cel:
Inicjatywa lokalna stanowi instrument partycypacji obywatelskiej, umożliwiający mieszkańcom Ostrowa Wielkopolskiego, we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, podejmowanie działań na rzecz realizacji zadań o charakterze publicznym. Głównym celem tej formy współdziałania jest wdrażanie przedsięwzięć, które przyczyniają się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności.
Mieszkańcy mogą zainicjować realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, składając stosowny wniosek samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji pozarządowej działającej lokalnie. Należy jednak podkreślić, że podejmowane działania nie mogą służyć realizacji celów statutowych tych organizacji, nawet jeśli występują one jako formalni wnioskodawcy w imieniu mieszkańców. Rola organizacji pozarządowych może natomiast ograniczać się do wsparcia technicznego i organizacyjnego, np. poprzez udostępnienie rachunku bankowego, pomoc w przygotowaniu wymaganej dokumentacji czy doradztwo merytoryczne przy opracowywaniu wniosku.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach naboru wniosków na 2024 r. złożono 4 wnioski z zakresu infrastruktury społecznej i 10 wniosków z zakresu infrastruktury technicznej.
Do realizacji przyjęto 4 wnioski z zakresu infrastruktury społecznej i 4 wnioski z zakresu infrastruktury technicznej.
W budżecie miasta w 2024 r. zabezpieczono 15.000,00 zł na realizację zadań związanych z infrastrukturą społeczną oraz zabezpieczono 500.000,00 zł na realizację zadań związanych z infrastrukturą techniczną. Biuro inicjatyw i Konsultacji Społecznych realizowało zadanie pn."Międzypokoleniowe Warsztaty Kulinarne Zero waste - z szefem kuchni Kamilem Klekowskim" – przeznaczona została kwota 3.850,00 zł.
Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski realizowała także szereg programów skierowanych do rodzin, seniorów i przedsiębiorców:
programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO i rewitalizacji
Zgodnie ze stanem na koniec 2024 r. na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski obowiązywało 80 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które obejmowały obszar 1764,6 ha, co stanowi 42,1% powierzchni miasta.
W 2024 r. Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego przyjęła 4 miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obejmujące obszar ok. 77,55 ha oraz podjęła 2 uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego o łącznej powierzchni ok. 68,3 ha. Ponadto, w minionym roku w trakcie opracowania było 10 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które swym zasięgiem pokrywają teren o powierzchni ok. 869,31 ha.
MPZP uchwalone:
teren pomiędzy al. Słowackiego, a ul. Torową – część A,
teren pomiędzy ul. Kaliską a ul. Nowa Krępa – część A,
teren pomiędzy ul. Kaliską a ul. Przy Lesie oraz dla działek nr 1/24 oraz nr 1/25 z obrębu 0206 – część A,
teren w rejonie ul. Zębcowskiej.
Uchwały o przystąpieniu do sporządzenia MPZP:
teren pomiędzy ul. Radłowską, ul. Poznańską a rzeką Ołobok,
teren pomiędzy ul. Głogowską a ul. Kopernika.
MPZP w trakcie opracowania:
teren pomiędzy ul. Krotoszyńską a ul. Wodną,
teren pomiędzy ul. Odolanowską a ul. Niską,
teren pomiędzy ul. Kaliską a ul. Przy Lesie oraz działki nr 1/24 oraz nr 1/25 z obrębu 0206,
teren pomiędzy al. Słowackiego a ul. Torową,
teren pomiędzy ul. Graniczną a ul. Słoweńską,
teren pomiędzy ul. Kaliską a ul. Nowa Krępa,
teren przy ul. Wrocławskiej – część A,
teren pomiędzy ul. Ekologiczną a ul. Dębową,
teren pomiędzy ulicami Długą, Rataja i Odskok a terenem kolejowym,
obszar Śródmieścia.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IV/30/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 czerwca 2024 r.
Cel:
Model struktury funkcjonalno-przestrzennej jest integralną częścią strategii rozwoju i odnosi się do jej całej treści. Ma obrazować rozwój w perspektywie realizacji średniookresowych celów rozwojowych strategii w przestrzeni oraz w kontekście potencjalnych przeobrażeń przestrzeni w odpowiedzi na megatrendy i długoterminowe wyzwania rozwojowe.
Ponadto, model struktury funkcjonalno-przestrzennej prezentuje pożądane kierunki rozwoju przestrzennego określonego obszaru w danym horyzoncie czasowym. Przedstawia on zmiany, jakie powinny zaistnieć w przestrzeni, by zrealizować wyznaczone cele strategiczne oraz osiągnąć efekty tych celów.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. zakończono prace nad przygotowaniem nowej Strategii Rozwoju Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski 2030+. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej jest integralną częścią strategii rozwoju i odnosi się do jej całej treści. Przedmiotowy model stanowi podstawę do opracowania Planu ogólnego Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVII/720/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 grudnia 2023 r.
Cel:
Celem planu ogólnego gminy jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju gminy i harmonijnego zagospodarowania jej przestrzeni. Jest to akt prawa miejscowego, który określa podstawowe kierunki zagospodarowania przestrzennego gminy i zastąpi dotychczasowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W przyszłości będzie stanowić podstawę do opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Realizacja w 2024 r.:
W terminie od 04 września do 18 października 2024 r. przeprowadzono nabór wniosków do Planu Ogólnego Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski oraz do strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla ww. dokumentu.
W dniu 17 grudnia 2024 r. ogłoszono przetarg na opracowanie Planu Ogólnego Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVII/612/23 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 25.01.2023 r. w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2023-2026”
Cel:
Celem Programu jest przede wszystkim rozwój gminy poprzez dążenie do poprawy stanu zachowania zabytków, eksponowania ich walorów oraz wykorzystania zabytków na potrzeby społeczne, gospodarcze i edukacyjne. Jednocześnie może przyczynić się on do zwiększenia atrakcyjności regionów, podniesienia konkurencyjności oferowanych produktów turystycznych, a także szerszego od dotychczasowego wykorzystania potencjału związanego z zachowanym dziedzictwem kulturowym. Opracowanie gminnego programu opieki nad zabytkami zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy należą sprawy dotyczące ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Podstawę prawną sporządzenia gminnego programu opieki nad zabytkami stanowi ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, która nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek sporządzania na okres 4 lat programów odpowiednio przez samorządy wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego sporządził „Gminny Program Opieki nad Zabytkami dla Miasta Ostrów Wielkopolski na lata 2023-2026”, który został pozytywnie zaopiniowany przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Powyższy „Program” stanowi kontynuację programu opracowanego na lata 2019-2022 i ma na celu w szczególności:
włączenie problemów ochrony zabytków do systemu zadań strategicznych, wynikających z koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju,
uwzględnienie uwarunkowań ochrony zabytków, w tym krajobrazu kulturowego i dziedzictwa archeologicznego, łącznie z uwarunkowaniami ochrony przyrody i równowagi ekologicznej,
zahamowanie procesów degradacji zabytków i doprowadzenie do poprawy ich stanu,
wyeksponowanie poszczególnych zabytków oraz walorów krajobrazu kulturowego,
podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków dla potrzeb społecznych, turystycznych i edukacyjnych oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. miasto udzieliło wsparcia na kwotę 535.418,32 zł. Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego przyznała dotacje na roboty budowlane, prace restauratorskie i konserwatorskie przy 6 obiektach. W odniesieniu do czterech z nich Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski uzyskała ponad 90% dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, ustanowionego uchwałą Rady Ministrów nr 232/2022 z dnia 23 listopada 2022 r w kwocie 2.182 854,19 zł.
Dotacje pozwoliły na realizację zadań:
Wymianę stolarki okiennej i drzwiowej wraz z pracami towarzyszącymi w budynku Konwiktu Arcybiskupiego przy ul. Ledóchowskiego 8 (rejestr),
Wymianę stolarki okiennej wraz z pracami towarzyszącymi w Domu Katolickim przy ul. Ledóchowskiego 4 (rejestr),
Prace konserwatorskie i restauratorskie przy organach w Kościele NMP Królowej Polski w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Królowej Jadwigi 7 (rejestr),
Remont elewacji frontowej i dachu wraz z remontem klatki schodowej w budynku przy ul. Wrocławskiej 128 (GEZ),
Prace konserwatorsko-restauratorskie polichromii prezbiterium aut. Henryka Jackowskiego-Nostitza z 1929 r., w Kościele p.w. św. Stanisława Biskupa i Męczennika (rejestr),
Remont okien na klatce schodowej w kamienicy przy ul. Wrocławskiej 34 (GEZ).
Podjęte prace budowlane i konserwatorsko-restauratorskie przy wyżej wymienionych obiektach zahamowały proces ich degradacji, przywróciły historyczną i artystyczna wartość zabytkom. Wykonane zostały zgodnie ze sztuką konserwatorską i założonymi w projektach i programach konserwatorskich pracami mającymi na celu uwzględnienie wartości odtworzeniowych w materiale, formie i funkcji zabytków.
Dom Katolicki przy ul. Ledóchowskiego 4
Polichromii prezbiterium aut. Henryka Jackowskiego-Nostitza z 1929 r., w Kościele p.w. św. Stanisława Biskupa i Męczennika
Konwikt Arcybiskupi przy ul. Ledóchowskiego 8
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVIII/426/2021 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 29 września 2021 r.
Cel:
Rewitalizacja stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.
Ramy prawne dla procesu rewitalizacji w Polsce określa ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Gminny Program Rewitalizacji (GPR) jest podstawowym dokumentem uchwalanym przez gminę umożliwiającym prowadzenie kompleksowych działań rewitalizacyjnych na wyznaczonym obszarze przy współudziale lokalnej społeczności. Działania rewitalizacyjne z definicji skierowane są na określony i zidentyfikowany, dzięki diagnozie, obszar rewitalizacji, przy założeniu zastosowania adekwatnych narzędzi oraz możliwości finansowania rewitalizacji. Za wdrażanie i monitoring Programu Rewitalizacji dla Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2016 - 2023 odpowiedzialny jest Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, we współpracy z Ostrowskim Komitetem Rewitalizacji (OKR) oraz interesariuszami zewnętrznymi.
Realizacja w 2024 r.:
Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego w sprawie przystąpienia do zmiany Programu Rewitalizacji dla Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2016-2023, w 2024 r. trwały prace nad jego aktualizacją.
programy z obszaru pomocy społecznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr V/54/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 27 sierpnia 2024 r.
Cel:
Strategia rozwiązywania problemów społecznych realizuje ustawowy obowiązek gminy nakreślony w art. 16b. ust. 1 i art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901 z późn.zm.), które stanowią: Art. 16b. 1. Gmina i powiat opracowują strategię rozwiązywania problemów społecznych, a samorząd województwa strategię w zakresie polityki społecznej.
Realizacja w 2024 r.:
Monitorowanie bezpieczeństwa socjalnego mieszkańców miasta;
Udzielanie przez MOPS pomocy finansowej i rzeczowej (w tym w postaci posiłku) osobom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej;
Zabezpieczenie potrzeb bytowych dzieci z rodzin ubogich, m.in. poprzez organizowanie dla nich dożywiania w szkołach;
Monitorowanie liczby osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością w mieście;
Prowadzenie pracy socjalnej z osobami zagrożonymi i dotkniętymi bezdomnością;
Udzielanie przez MOPS pomocy finansowej i rzeczowej osobom zagrożonym i dotkniętym bezdomnością, w razie potrzeby zapewnianie osobom bezdomnym schronienia, podejmowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób bezdomnych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVII/727/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 grudnia 2023 r.
Cel:
Celem programu jest przeciwdziałanie przemocy w rodzinie poprzez wdrażanie skoordynowanych działań na rzecz ochrony osób doświadczających przemocy oraz zwiększenia dostępności i skuteczności profesjonalnego systemu wsparcia. Dokument wyznacza szczegółowe zadania operacyjne, ukierunkowane na rozwój zintegrowanego systemu przeciwdziałania przemocy domowej oraz intensyfikację współpracy międzyinstytucjonalnej.
Program obejmuje działania mające na celu zapewnienie kompleksowej i dostępnej pomocy osobom oraz rodzinom dotkniętym przemocą, a także inicjatywy edukacyjne i informacyjne służące podnoszeniu świadomości społecznej w zakresie rozpoznawania, zapobiegania oraz reagowania na zjawisko przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2024 r.:
Diagnozowanie problemów przemocy domowej;
Wypracowanie metodyki pracy z ofiarami i sprawcami przemocy;
Działania interwencyjne nakierowane na ochronę ofiar przemocy;
Wsparcie merytoryczne rodzin w rozwiązywaniu stanu kryzysowego związanego z przemocą;
Monitorowanie sytuacji rodzin do czasu rozwiązania problemu przemocy.
Podstawa prawna:
Program realizowany jest w ramach resortowego programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Cel:
Głównym celem Programu było udzielenie wsparcia członkom rodzin oraz opiekunom sprawującym bezpośrednią opiekę nad dziećmi posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności, a także nad osobami legitymującymi się znacznym stopniem niepełnosprawności.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. Program „Opieka wytchnieniowa” był realizowany w okresie od kwietnia do grudnia. W jego ramach wsparciem świadczonym w miejscu zamieszkania objęto 75 osób.
Całkowita wartość dofinansowania wyniosła 660.389,08 zł.
Podstawa prawna:
Program realizowany jest w ramach resortowego programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Cel:
Celem usług świadczonych przez asystenta osoby niepełnosprawnej było zwiększenie szans osób niepełnosprawnych na prowadzenie bardziej samodzielnego, aktywnego życia i dążenie do poprawy funkcjonowania w środowisku.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r., w ramach realizacji Programu, pomocą w formie usług asystenckich świadczonych w miejscu zamieszkania objęto 212 osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 5 dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością i odpowiednimi wskazaniami do objęcia wsparciem.
Całkowita wartość dofinansowania wyniosła 1.768.391,34 zł.
Podstawa prawna:
Realizacja Rządowego Programu Wieloletniego Senior+ na lata 2021-2025 Moduł II "Zapewnienie funkcjonowania Dziennych Domów i Klubów Senior+"
Cel:
Działalność bieżąca Dziennego Domu „Senior+” polega na realizacji podstawowych usług mających na celu udzielanie pomocy w czynnościach dnia codziennego, na zapewnieniu minimum jednego posiłku, w szczególności gorącego oraz innych usług wspomagających, dostosowanych do potrzeb seniorów.
Celem operacyjnym Programu jest zapewnienie wsparcia seniorom – osobom nieaktywnym zawodowo w wieku 60 lat i więcej – poprzez umożliwienie im korzystania z oferty na rzecz społecznej aktywności, a także obejmującej usługi w zakresie aktywności ruchowej lub kinezyterapii, oferty edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej – w zależności od potrzeb stwierdzonych w środowisku lokalnym. W ramach Programu udostępniana jest seniorom infrastruktura pozwalająca na aktywne spędzanie wolnego czasu, a także zaktywizowanie i zaangażowanie seniorów w działania samopomocowe i na rzecz środowiska lokalnego. Dzienny Dom „Senior+” zapewnia 8-godzinną ofertę usług w dniach od poniedziałku do piątku (40 godzin tygodniowo).
Działalność bieżąca Dziennego Domu „Senior+” polega na realizacji podstawowych usług mających na celu udzielanie pomocy w czynnościach dnia codziennego, na zapewnieniu minimum jednego posiłku, w szczególności gorącego oraz innych usług wspomagających, dostosowanych do potrzeb seniorów.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach Projektu udostępniana jest seniorom infrastruktura pozwalająca na aktywne spędzanie wolnego czasu, a także zaktywizowanie i zaangażowanie seniorów w działania samopomocowe i na rzecz środowiska lokalnego.
W ramach realizacji programu z pobytu w dziennych domach skorzystało 98 seniorów. Całkowita wartość dofinansowania ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej wyniosła 311.040,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVIII/757/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 21 stycznia 2024 r.
Cel:
Celem programu jest zapewnienie usługi wsparcia na rzecz seniorów w wieku 60 lat i więcej przez świadczenie usług wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie danej gminy, wpisujące się we wskazane w programie obszary oraz poprawa poczucia bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych przez dostęp do tzw. „opieki na odległość”.
Realizacja w 2024 r.:
Dzienny Dom „Senior+” przy ul. Limanowskiego 17 zrealizował w 2024 r. wydatki w wysokości 94.376,80 zł w ramach Programu „Korpus Wsparcia Seniorów”;
W ramach programu w 2024 r. wydatkowano środki finansowe w kwocie 54.759,41 zł na zakup usługi obsługi systemu polegającego na sprawowaniu całodobowej opieki na odległość nad seniorami przez centrum monitoringu dla 90 urządzeń, które były użytkowane przez seniorów;
Z udziału w programie w 2024 r. skorzystało 92 mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego, z tego 89 osób to seniorzy, którzy mieszkają samodzielnie.
Osoby objęte wsparciem w ramach programu „Korpus Wsparcia Seniorów” w 2024 r. wykonały 522 zgłoszenia do dyspozytora, z tego zakończone udzieleniem wsparcia przez telefon, prośbą o interwencję kogoś z członków rodziny lub pracowników ośrodka pomocy społecznej, a także interwencją służb ratunkowych wyniosły 36.
W grudniu 2023 r. w Ostrowie Wielkopolskim został otwarty pierwszy w Wielkopolsce sklep społeczny. Sklep "Spichlerz" działa pod adresem Plac 23 Stycznia 22.
Cel:
Prowadzenie tego typu placówki łączy ze sobą dwie idee. Przede wszystkim to zapewnienie pomocy osobom borykającym się z trudnościami finansowymi poprzez sprzedaż artykułów w atrakcyjnych cenach ale również przeciwdziałanie marnotrawieniu żywności czyli działanie zgodnie z ideą zero waste.
Sklep prowadzony jest przez organizację pozarządową, która prowadzi już kilka placówek tego typu w różnych miejscach w kraju. Można tam znaleźć przede wszystkim artykuły spożywcze: nabiał, pieczywo, wędliny, słodycze, ale także środki higieny osobistej czy środki czystości.
Aby dokonać zakupów w sklepie społecznym należy spełnić kryterium dochodowe i zgłosić się po skierowanie do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Seniorzy legitymujący się Ostrowską Kartą Seniora również mogą korzystać ze sklepu bez ograniczeń.
Natomiast w soboty na zakupy w sklepie społecznym może się wybrać każdy mieszkaniec bez konieczności okazania skierowania.
Realizacja w 2024 r.:
Na funkcjonowanie sklepu w 2024 r. przeznaczono 300.000,00 zł. Z tej formy pomocy socjalnej skorzystało średnio 1 300 osób miesięcznie.
programy z obszaru ochrony środowiska i transportu publicznego
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IX/83/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 21 listopada 2024 r.
Cel:
Głównym celem sporządzenia, uchwalenia i wdrażania programu ochrony środowiska jest realizacja przez jednostki samorządu terytorialnego polityki ochrony środowiska. Program ochrony środowiska powinien stanowić podstawę funkcjonowania systemu zarządzania środowiskiem łączącą wszystkie działania oraz dokumenty dotyczące ochrony środowiska oraz przyrody.
Wykonanie „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski na lata 2023-2026” składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest przeprowadzenie prac kameralnych, polegających na zebraniu danych, dotyczących aktualnego stanu środowiska przyrodniczego na terenie gminy. Następnie opracowano charakterystykę oraz diagnozę stanu komponentów środowiska przyrodniczego zgodnie z wytycznymi, uwzględniając 10 obszarów interwencji: ochronę klimatu i jakości powietrza, zagrożenie hałasem, pola elektromagnetyczne, gospodarowanie wodami, gospodarkę wodno-ściekową, zasoby geologiczne, gleby, gospodarkę odpadami, zasoby przyrodnicze oraz zagrożenia awariami. Ważnym elementem pracy jest również uwzględnienie adaptacji do zmian klimatu oraz nadzwyczajnych zagrożeń środowiska, działań edukacyjnych i monitoringu środowiska.
Ponadto, opisano efekty realizacji dotychczas obowiązującego programu ochrony środowiska, dokonano analizy SWOT, na podstawie której określono najpoważniejsze zagrożenia dla gminy z zakresu analizowanych obszarów interwencji.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. na przygotowanie dokumentu wydatkowano kwotę 5.996,25 zł (plan 6.000,00 zł), co stanowiło 30% umowy zawartej z wykonawcą umowy.
Miejska Pasieka
Projekt o wymiarze edukacyjnym i ekologicznym, przykład dobrych praktyk – rozwijającego się trendu miejskiego pszczelarstwa i promocja proekologicznego wizerunku – kontynuacja działań podjętych – działania pielęgnacyjne, projekt kontynuowany od 2020 r.
Kwota wydatkowana na to zadanie 12.187,45 zł.
SYSTEM ZBIERANIA ELEKTRYCZNYCH ŚMIECI W MIEŚCIE OSTRÓW WIELKOPOLSKI
Realizowano także program „System Zbierania Elektrycznych Śmieci w Mieście Ostrów Wielkopolski” 2021 - 2025. Dzięki podjętej współpracy z MB Recycling Sp. z o.o. oraz „Fundacją Odzyskaj Środowiska” z siedzibą w Bogumiłowie, na terenie Ostrowa Wielkopolskiego w 2021 r. stanęło sześć czerwonych pojemników przeznaczonych na zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny nieprzekraczający 50 cm.
W 2024 r. kontynuowano program. Dzięki takiej formie zbiórki elektroodpadów mieszkańcy mogą szybko, bezproblemowo i w sposób przyjazny dla środowiska oddać zalegające w domach i mieszkaniach elektryczne śmieci, które trafią do profesjonalnych zakładów przetwarzania.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLIV/487/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na dofinansowanie zadań służących ochronie zasobów wodnych, polegających na gromadzeniu wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania.
Cel:
Celem programu „Ostrów łapie deszcz” było zachęcenie mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego do efektywnego gospodarowania wodą opadową na terenie swojej posesji. Zatrzymanie deszczówki w miejscu jej opadu i lokalne jej zagospodarowanie stanowi rezerwę wody, którą można użyć do podlewania roślin oraz do innych działań, które nie wymagają wykorzystania wody uzdatnionej.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. kontynuowano program polegający na dofinansowaniu systemów retencjonowania wód deszczowych - „Ostrów łapie deszcz”.
W sumie złożono 114 wnioski o udzielenie przedmiotowej dotacji. Podpisano i rozliczono 107 umów o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie zadań służących ochronie zasobów wodnych, polegających na gromadzeniu wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstawania:
24 umów na zbiorniki naziemne o łącznej pojemności do 500 litrów
78 umów na zbiorniki naziemne o łącznej pojemności powyżej 500 litrów
5 umów na zbiorniki podziemne.
W 2024 r. wydatkowano na ten cel kwotę 93.713,73 zł.
Podstawa prawna:
Umowa nr DSK42/2023 o współpracy partnerskiej w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. "LIFE AFTER COALPL - Wdrażanie Strategii na rzecz Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040", dofinansowanego z Programu LIFE Unii Europjskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospdoarki Wodnej Projekt "LIFE AFTER COAL PL" to projekt wspierający mieszkańców Wielkopolski, promujący wiedzę i ekorozwój gospodarczy.
Cel:
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania, który umożliwi regionowi i lokalnej społeczności skuteczną realizację działań mających na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej. W ramach projektu w Urzędzie Miesjkim zatrudniony jest Doradca Klimatyczny, który wspiera mieszkańców w przygotowaniu projektów i wniosków o środki na działania dla poprawy efektywności energetycznej i redukcji emisji CO2. Współpracuje w ramach Sieci Doradców Klimatycznych SIP. Podejmuje działania promocyjne, edukacyjne, komunikacyjne i informatyczne odnoszące się do procesu osiągania neutralności klimatycznej oraz przystosowania się do zmiany klimatu za pomocą rozwiązań opartych na zasobach przyrody.
Realizacja 2024 r.:
Program jest realizowany w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2031 r., na jego realizację pozyskano kwotę 1.200.000,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLII/466/2021 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 22 grudnia 2021 r.
Cel:
Działania na rzecz poprawy czystości powietrza atmosferycznego.
Realizacja w 2024 r.:
Na dofinansowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła w 2024 r. przeznaczono środki finansowe w wysokości 335.000,00 zł. Zadanie w całości finansowane było ze środków budżetu pochodzących z opłat i kar za gospodarcze korzystanie ze środowiska;
W dniu 01.02.2024 r. rozpoczęto nabór wniosków o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła w 2024 r. Nabór zakończono 29.02.2024 r.;
W terminie naboru wpłynęło 239 wniosków o udzielenie dotacji celowej. Przed i po terminie naboru nie wpłynęły żadne wnioski;
W 2024 r. zawarto 57 umów o udzieleniu dotacji celowej na dofinasowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła;
Wycofanych przez wnioskodawców zostało 13 wniosków, 3 umowy rozwiązano za porozumieniem stron. Dla 169 wniosków zabrakło środków pieniężnych;
Rzeczywiste wykonanie udzielonych dotacji w 2024 r. po rozliczeniu wszystkich udzielonych dotacji wyniosło 319. 492,59 zł;
W 2024 r. dotychczas użytkowane węglowe źródła ciepła zostały zastąpione ekologicznymi źródłami ciepła w 55 budynkach/lokalach o pow. 7782,00 m2.
W 2024 r. węglowe źródła ogrzewania zostały zastąpione:
§ gazowym źródłem ogrzewania w 46 budynkach/lokalach (pow. 6 352,00 m2);
§ elektrycznym źródłem ogrzewania w 0 budynkach/lokalach (pow. 0 m2);
§ podłączeniem do sieci ciepłowniczej w 0 budynkach/lokalach (pow. 0 m2);
§ pompą ciepła w 9 budynkach/lokalach (pow. 1430,00 m2).
Podstawa prawna:
Porozumienie w sprawie realizacji Programu "Czyste Powietrze" z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Cel:
Działania na rzecz poprawy czystości powietrza atmosferycznego.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. w ramach programu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu „Czyste Powietrze” na terenie naszego miasta wypłacono dotacje na łączną kwotę 9.368.314,18 zł (z czego wypłacono ogółem 4.349.726,43 zł na przedsięwzięcia rozliczone końcowo w roku sprawozdawczym).
Łącznie wymieniono 90 szt. nieefektywnych źródeł ciepła. Termomodernizacji poddano 50 szt. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o łącznej powierzchni użytkowej 8 866,95 m2.
Podstawa prawna:
Uchwała XLI/456/2021 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 25 listopada 2021 r.
Cel:
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego stanowi dokument planistyczny określający strategiczne cele oraz kierunki rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Cele te realizowane są w ramach świadczenia usług przewozowych o charakterze użyteczności publicznej na obszarze miasta oraz na terenach gmin objętych międzygminnymi porozumieniami o współpracy w zakresie organizacji transportu publicznego.
Plan precyzuje m.in. aktualną strukturę sieci komunikacyjnej, na której wykonywane są przewozy użyteczności publicznej, dokonuje analizy oraz prognozy zapotrzebowania na usługi przewozowe, a także definiuje pożądane standardy jakości świadczenia tych usług. Integralnym elementem dokumentu jest także określenie działań mających na celu zapewnienie dostępności infrastruktury transportowej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej mobilności.
W szczególności Plan zakłada modernizację infrastruktury przystankowej, w tym dostosowanie wysokości peronów do poziomu wejściowych progów pojazdów komunikacji miejskiej, co ma na celu eliminowanie barier architektonicznych i poprawę dostępności systemu transportu publicznego.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. podejmowano działania mające na celu zaspokajanie potrzeb mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego oraz okolicznych gmin poprzez realizację przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXI/230/2016 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Cel:
Zrównoważony Plan Mobilności Miejskiej dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego stanowi zintegrowany dokument strategiczny, ukierunkowany na całościowe i długofalowe planowanie systemu transportowego w mieście. Plan ten opiera się na założeniach zrównoważonego rozwoju i zakłada podejmowanie skoordynowanych działań mających na celu promowanie transportu zbiorowego, dywersyfikację środków transportu oraz równoważenie ich rozwoju w przestrzeni miejskiej.
W ramach wdrażania postanowień dokumentu podejmowane są inicjatywy mające na celu ograniczenie dominacji indywidualnego transportu samochodowego poprzez rozwój alternatywnych form mobilności, takich jak transport publiczny, ruch pieszy, rowerowy oraz inne niskoemisyjne środki przemieszczania się. Celem podejmowanych działań jest nie tylko zwiększenie efektywności systemu transportowego, lecz również poprawa jakości życia mieszkańców oraz ochrona środowiska naturalnego.
Realizacja w 2024 r.:
Zakupiono 50 wiat przystankowych oraz rozbudowano System Pasażerskiej Informacji Przystankowej o kolejne 25 tablic elektronicznych;
Obecnie na terenie Ostrowa Wielkopolskiego działa 45 urządzeń informacji pasażerskiej;
Zakupiono autobusy elektryczne na terenie Ostrowa Wielkopolskiego i okolicznych gmin, pasażerowie podróżują aż 16 autobusami o napędzie elektrycznym;
Powstał system roweru miejskiego oraz wybudowano nowoczesne centrum przesiadkowe.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIV/702/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 30 października 2023 r.
Cel:
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Aglomeracji kalisko-Ostrowskiej (PZMM AKO) to dokument określający kierunki zintegrowanego i zrównoważonego planowania mobilności, która ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja działań wskazanych w PZMM AKO obejmuje okres działań do 2030 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVIII/471/2014 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 24 kwietnia 2014 r.
Cel:
Niniejszy Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru miasta w perspektywie czasowej do 2032 r.
W celu realizacji założeń programu Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski podjęła w 2024 r. działania zmierzające do pozyskania środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W sierpniu 2024 r. zawarta została UMOWA DOTACJI NR 13723/U/400/1615/2024.
Realizacja w 2024 r.:
W wyniku zawartej umowy Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski pozyskała od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu dotację w wysokości 42.000,00 zł na realizację zadania pn.: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski” w 2024 r.
Łącznie na realizację zadania zaplanowano kwotę brutto w wysokości 42.000,00 zł.
W ramach realizacji zadania wykonano: demontaż, transport do unieszkodliwienia i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest (w ilości 28,57 Mg) oraz zbieranie, transport do unieszkodliwienia i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest (w ilości 13,364 Mg). Łącznie w ramach realizacji zadania z terenu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski usunięto wyroby zawierających azbest w ilości 41,934 Mg.
W 2024 r. na realizację zadania wykorzystano 28.840,45 zł. Dofinansowanie ze środków WFOŚiGW wyniosło 100% kosztów realizacji zadania.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr X/99/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 17 grudnia 2024 r.
Cel:
Aglomerację wyznacza się na potrzeby Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych oraz wywiązania Polski z dyrektywy ściekowej.
Realizacja w 2024 r.:
W skład aglomeracji wchodzą miejscowości: Ostrów Wielkopolski, Wysocko Wielkie, Topola Mała, Gorzyce Wielkie, Radziwiłłów, Karski, Czekanów, Lewków, Kołątajew, Słaborowice, Zacharzew, Świeligów, Lamki, Raszków, Rąbczyn, Jaskółki, Radłów, Jelitów, Przybysławice, Pogrzybów, Przygodzice, Janków Przygodzki, Wysocko Małe, Smardów.
Łącznie na przygotowanie dokumentu wydano kwotę 27.662,70 zł (z czego 22.044,41 zł udział Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski, a 5.618,29 zł udział pozostałych gmin, tj. Gminy i Miasta Raszków, Gminy Przygodzice oraz Gminy Ostrów Wielkopolski).
programy z obszaru gospodarki komunalnej i mieszkaniowej
Podstawa prawna:
Uchwała nr LXI/666/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 19 czerwca 2023 r.
Cel:
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski na lata 2023-2027 jest dokumentem strategicznym określającym zasady, zadania oraz cele prowadzonej polityki mieszkaniowej. W niniejszym programie określa się wielkość i prognozę zasobu mieszkaniowego, stan techniczny, potrzeby remontowe, potrzeby mieszkaniowe, planowaną sprzedaż lokali, oraz zasady polityki czynszowej, ponadto sposób i zasady zarządzania i administrowania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski. W skład zasobu mieszkaniowego gminy nie wchodzą lokale towarzystw budownictwa społecznego
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. wydatki na inwestycje i remonty w gospodarce mieszkaniowej wyniosły 2.336.155,00 zł.
Większość wydatków pochłonęły koszty związane z zarządzaniem, administrowaniem, bieżącą konserwacją i utrzymaniem budynków mieszkalnych, budynków mieszkalnych z lokalami użytkowymi oraz samodzielnych lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVIII/525/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 25 maja 2022 r.
Cel:
Dokument stanowi analizę porównawczą stanu faktycznego zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe miasta Ostrów Wielkopolski z planowanymi działaniami w zakresie poszczególnych systemów energetycznych, w celu ustalenia potrzeb dla miasta Ostrów Wielkopolski.
Realizacja w 2024 r.:
Przedsięwzięcia prowadzące do racjonalizacji zużycia ciepła, energii elektrycznej oraz paliw gazowych polegają przede wszystkim na zmniejszeniu zużycia energii poprzez zwiększenie sprawności jej wytwarzania, a także zmianę struktury jej wytwarzania, m.in. uwzględniając zmniejszenie udziału węgla na rzecz innych źródeł energii poprzez takie działania jak:
kontynuacja programu termomodernizacji budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej;
kontynuacja polityki wspierającej zmianę sposobu ogrzewania mieszkań na przyłączenie do sieci ciepłowniczej lub gazowej, czy też wykorzystanie paneli fotowoltaicznych;
likwidacja źródeł niskiej emisji;
wdrażanie technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii;
wymiana urządzeń stanowiących środki trwałe miasta na energooszczędne;
edukacja społeczeństwa w zakresie efektywności energetycznej, energooszczędności budynków oraz racjonalnego użytkowania energii np. poprzez wymianę starego sprzętu na nowy.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XVIII/202/2016 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 24 lutego 2016 r.
Cel:
Określenie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu miasta Ostrowa Wielkopolskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Realizacja w 2024 r.:
Głównym założeniem projektu było unowocześnienie i rozszerzenie obszarów zielonych w miastach poprzez modernizację ROD. Projekty skupiały się przede wszystkim na inwestycjach związanych z ulepszeniem infrastruktury działek, takie jak modernizacja sieci wodno-kanalizacyjnej czy energetycznej, wykonanie dodatkowych pomieszczeń czy ogrodzenia.
Kwota wydatkowana na program wyniosła w 2024 r. to 110.000,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVIII/751/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 31 stycznia 2024 r.
Zmiana: Uchwała nr III/17/24 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 5 czerwca 2024 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2024 r.:
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski w 2024 r. obejmował:
1) zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w Międzygminnym schronisku dla bezdomnych zwierząt w Wysocku Wielkim, ul. Pruślińska 3;
2) opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
3) stałe odławianie bezdomnych zwierząt;
4) obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w Schronisku dla zwierząt;
5) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
6) usypianie ślepych miotów;
7) wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich;
8) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt;
9) działanie o charakterze edukacyjno-informacyjnym.
Ponadto program obejmował znakowanie kotek wolnożyjących oraz psów i kotów mających właścicieli oraz sterylizację i kastrację psów i kotów mających właścicieli. „Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt” jest przyjmowany corocznie zgodnie w wymogiem ustawy o ochronie zwierząt. Na realizację programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski w 2024 r. wykorzystano z budżetu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski 1.298.743,55 zł, w tym m.in.:
1. „Sterylizacja/kastracja psów i kotów właścicielskich”:
Zabieg Sterylizacji / kastracji kotów i psów łącznie - 129 szt.;
Plan: 35.000,00 zł;
Koszt realizacji zadania: 33.896,00 zł.
2. „Czipowanie psów i kotów mających właściciela”:
Czipowanie kotów i psów łącznie - 110 szt.;
Plan: 6.000,00 zł;
Koszt realizacji zadania: 5.060,00 zł.
3. „Sterylizacja / kastracja kotów wolno żyjących oraz czipowanie kotek wolno żyjących":
Zabieg sterylizacji / kastracji: kotów i kotek łącznie - 287 szt.;
Plan: 40.000,00 zł;
Koszt realizacji zadania: 39.970,00 zł;
Czipowanie kotek wolno żyjących – 134 szt.;
Plan: 6.000,00 zł;
Koszt realizacji zadania: 5.960,00 zł.
4. „Leczenie kotów wolno żyjących”: Łącznie wyleczono 164 koty
Plan: 40.000,00 zł;
Koszt realizacji zadania: 36.015,00 zł.
5. „Dokarmianie kotów wolno żyjących”:
Zarejestrowanych opiekunów w Rejestrze opiekunów kotów wolno żyjących na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski – 92, pod opieką których pozostawały 919 kotów;
Na zakup karmy dla opiekunów kotów wolno żyjących wydatkowano kwotę 29.956,56 zł z zabezpieczonych 30.000,00 zł.
6. Na utrzymanie schroniska dla bezdomnych zwierząt przeznaczono 782.191,93 zł.
7. Działania o charakterze edukacyjno - informacyjnym oraz promocyjnym łącznie wydano 9.691,99 zł (plan 10.641,99 zł).
8. W ramach zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt wydatkowano kwotę 14.055,00 zł (plan 15 000,00 zł). Zapewniono opiekę łącznie 12 zwierzętom - 1 psu i 11 kotom.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr X/102/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 17 grudnia 2024 r.
Cel:
Celem niniejszego Programu jest przede wszystkim podniesienie poziomu wiedzy mieszkańców na temat problematyki związanej z używaniem substancji psychotropowych oraz zapewnienie wsparcia osobom i rodzinom dotkniętym problemem uzależnienia od narkotyków. Istotnym komponentem Programu są również działania o charakterze profilaktycznym, realizowane w miejskich placówkach oświatowych.
Dokument obejmuje zarówno zadania z zakresu profilaktyki uzależnień, jak i działania mające na celu redukcję szkód społecznych oraz indywidualnych, będących konsekwencją nadużywania alkoholu.
Realizacja w 2024 r.:
Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego podjęła następujące działania:
Uchwała Nr IV/34/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Ostrowie Wielkopolskim za rok 2023.
Uchwała Nr IV/35/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Ostrowie Wielkopolskim za rok 2023.
Uchwała Nr IV/36/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie zatwierdzenia programu naprawczego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Ostrowie Wielkopolskim na lata 2024 - 2026.
Uchwała nr IX/84/2024 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 21 listopada 2024 r. w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia postępowania konkursowego na stanowisko kierownika Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Ostrowie Wielkopolskim.
Realizacja kampanii społecznej „Zero promili, żadnych narkotyków – pełna kontrola” poprzez akcję billboardową i plakaty na terenie miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Celem kampanii było zwiększenie świadomości mieszkańców na temat konsekwencji spożywania alkoholu i narkotyków.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr V/47/2015 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 25 lutego 2015 r.
Cel:
Świadczenie „Miejskie becikowe” stanowi formę jednorazowego wsparcia finansowego, będącego wyrazem uznania dla mieszkańców podejmujących się wychowania dzieci.
Świadczenie wypłacane jest ze środków własnych Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski i przysługuje jednemu z rodziców posiadającemu pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekunowi prawnemu sprawującemu faktyczną opiekę nad dzieckiem, pod warunkiem zamieszkiwania na terenie Gminy przez co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku oraz wspólnego zamieszkiwania z dzieckiem.
Wysokość świadczenia wynosi:
500,00 zł – w przypadku pierwszego lub drugiego dziecka w rodzinie,
1.000,00 zł – w przypadku trzeciego i każdego kolejnego dziecka,
1.000,00 zł na każde dziecko – w przypadku narodzin wieloraczków.
Wniosek o przyznanie świadczenia należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Ostrowie Wielkopolskim w terminie do 12 miesięcy od dnia urodzenia dziecka.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. w ramach Miejskiego Becikowego rozpatrzono 314 wniosków. Wydano 314 decyzji pozytywnych, które obejmowały:
257 decyzji po 500,00 zł (na pierwsze i drugie dziecko w rodzinie);
55 decyzji po 1000,00 zł (na trzecie i kolejne dziecko w rodzinie);
2 decyzje po 2000,00 zł (na bliźnięta).
Łącznie wydatkowano w 2024 r. 187.500,00zł, odbyły się 3 gale Miejskiego Becikowego.
Cel:
Działania prozdrowotne.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach Ostrowskiego Budżetu Obywatelskiego w miesiącach letnich 2024 r. został przeprowadzony cykl porad psychologicznych dla najmłodszych i najstarszych mieszkańców miasta. Z projektu skorzystało 25 osób, z czego większość stanowili starsi, powyżej 60 roku życia. W trakcie programu udzielono konsultacji psychologicznych, porad dotyczących rozwiązywania konfliktów rodzinnych, uczono ćwiczeń pomagających w niwelowaniu stresu oraz radzeniu sobie z emocjami. Do najczęstszych zgłaszanych problemów społecznych przez starszych dorosłych należały problemy w relacjach międzypokoleniowych, problemy z samotnością i wykluczeniem społecznym, depresja, choroby otępienne. Natomiast uczestnicy do 18 roku życia zgłaszali problemy z nieradzeniem sobie z emocjami, brak zrozumienia wśród dorosłych, brak przygotowania do samodzielności i zaburzenia motywacji. Projekt ten pomógł zwrócić uwagę na ogromne zapotrzebowanie tego typu pomocy, co zostało uwzględnione w budżecie na 2025 r. Koszt zadania to 14.000,00 zł;
W 2024 r. we współpracy z Areną Ostrów odbyły się dwa pikniki zdrowia. To już kolejne edycje tych bardzo popularnych wydarzeń, będące nie tylko okazją do spędzenia wspólnego rodzinnego czasu ale też dające możliwość wykonania badań profilaktycznych. Mieszkańcy Ostrowa mieli okazje wykonać badania słuchu, wzroku, sprawdzić prawidłową masę ciała, ciśnienie krwi, dokonać pomiaru cukru, wykonać badania pod kątem osteoporozy i nowotworów skórnych. Podczas pikników można było liczyć na porady ekspertów żywienia i zdrowego trybu życia, obejrzeć pokazy pierwszej pomocy oraz poćwiczyć z profesjonalnymi trenerami. Nie brakło również atrakcji dla najmłodszych: strefa animacji z zabawami, zagrodą alpak i dmuchanymi zamkami cieszyła się ogromnym powodzeniem a spotkania ze służbami mundurowymi były świetna okazją do wymiany doświadczeń i zasięgnięcia informacji o ich obowiązkach. Budżet na oba wydarzenia wyniósł ok. 24.000,00 zł;
W ramach rządowego programu profilaktyki nowotworów piersi wśród pań w wieku od 45-74 lat miasto od wielu lat współpracuje z poznańską firmą OPEN. Głównym celem tej formy badań (mobilnych pracowni mammograficznych) jest dotarcie z ofertą profilaktyczną do kobiet, które mają utrudniony dostęp do poradni specjalistycznych. Badanie wykonane w mammobusie w żadnym stopniu nie odbiega standardem od badania wykonanego w placówce stacjonarnej. Wszystkie mammobusy wyposażone są w cyfrowe mammografy podlegające regularnym kontrolom technicznym i kalibracji. Mieszkanki miasta mają szansę raz w miesiącu po wcześniejszej rejestracji telefonicznej skorzystać z tej formy profilaktyki. W 2024 r. przebadało się 415 pań;
Zdrowe i aktywne wakacje - wakacyjne animacje 2024 Projekt animacji wakacyjnych skierowany był do mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego (01 lipca 2024 r. -31 sierpnia 2024 r.). Zajęcia dla dzieci odbywały się na terenie Parku Miejskiego, Piasków Szczygliczka oraz na boiskach szkół podstawowych przez cały okres wakacji w dni robocze w godzinach 9:00-12:00 niezależnie od pogody. W ramach animacji odbywały się m.in. gry i zabawy integracyjne, ruchowe i taneczne, quizy, warsztaty artystyczne, ekologiczne, malowanie buziek, tatuaże. W zajęciach każdego dnia rotacyjnie brało udział ok. 45 dzieci. Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymywało kanapkę, wodę i owoc. Na Projekt przeznaczono 65.000,00 zł;
Programem bezpłatnej nauki pływania (30 września - 20 grudnia 2024 r.) zostały objęte dzieci 6-letnie z ostrowskich przedszkoli. Skorzystało z niego 468 dzieci z 19 przedszkoli z terenu miasta. Zajęcia trwały 12 tygodni, odbywały się na terenie pływalni krytej "Delfin" będącej częścią Zespołu Szkół Technicznych codziennie od poniedziałku do piątku w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych w godzinach 15:00-15:45 oraz 15:45-16:30. Kwota wydatkowana na program wyniosła w 2024 r. 180.700,00 zł.
programy z obszaru oświaty
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 - "Aktywna tablica" (Dz.U. z 2024 r., poz. 158).
Cel:
W ramach programu podjęto działania ukierunkowane na wyposażenie lub doposażenie szkół w sprzęt, nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz narzędzia terapeutyczne, niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).
Zastosowanie nowoczesnych programów terapeutycznych w procesie dydaktycznym przyczyniło się do podniesienia jakości kształcenia, dostosowanej do indywidualnych potrzeb uczniów. Celem podjętych działań było wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnościami oraz trudnościami w nauce, a także przygotowanie ich do aktywnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach projektu zakupiono pomoce dydaktyczne, narzędzia do terapii wraz z zestawem komputerowym służące do diagnozy, terapii i kształcenia uczniów ze SPE, co pozwoliło korzystać w pełni z możliwości zastosowania TIK w edukacji. Wykorzystanie multimedialnych programów zwiększyło zaangażowanie dzieci w proces uczenia się i pomoże osiągnąć zakładane w programie cele.
Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski pozyskała wsparcie finansowe na realizację programu w odniesieniu do Szkoły Podstawowej nr 14 im. Powstańców Wielkopolskich w wysokości 35.000,00 zł. Wkład własny gminy wyniósł 8.750,00 zł.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 413).
Cel:
Dotacja celowa przeznaczona jest na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów oraz na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Realizacja w 2024 r.:
Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski realizuje zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej polegające na zapewnieniu uczniom szkół podstawowych prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych zgodnie z ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. W 2024 r. dotacja na wyposażenie szkół w podręczniki i/lub materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe wyniosła 827.755,45 zł, a dotacja na wyposażenia szkół w podręczniki i/lub materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wyniosła 24.235,45 zł. Dotacją celową w roku szkolnym 2024/2025 zostało objętych 6 362 uczniów z 16 szkół podstawowych.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025" (Dz. U. z 2023 r., poz. 2683 ).
Cel:
Poprawa stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, są przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).
Realizacja w 2024 r.:
Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski pozyskała wsparcie finansowe w ramach rządowego programu Priorytet 3 ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” w odniesieniu do trzech szkół podstawowych oraz czterech przedszkoli:
Szkoły Podstawowej nr 5 im. Mieszka I,
Szkoły Podstawowej nr 6 im. M.Rataja,
Szkoły Podstawowej nr 13 im. Stefana Rowińskiego,
Przedszkole nr 6,
Przedszkole nr 9 Miś Uszatek,
Przedszkole nr 13 Sindbad,
Przedszkole nr 16 Koszałek - Opałek.
Pozyskane środki zostały przeznaczone m.in. na: zakup nowości wydawniczych oraz lektur, działania promujące czytelnictwo, spotkania czytelnicze, warsztaty literacko – plastyczne, zakup nowych czytników kodów, stolików czytelniczych, doposażenie stanowiska bibliotekarza w komputer.
Łączna kwota wydatkowana to 59.250,00 zł. Wkład własny gminy wyniósł 11.950,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIV/186/2019 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 30 października 2019 r. w sprawie zmiany uchwały nr XLIII/513/2017 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia Stypendium im. Świętego Jana Pawła II Miasta Ostrowa Wielkopolskiego oraz zasad udzielania stypendiów dla uczniów.
Cel:
Stypendia im. Świętego Jana Pawła II Miasta Ostrowa Wielkopolskiego to stypendia o charakterze motywacyjnym dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych.
Stypendium to jest przyznawane raz w roku i wypłacane jest jednorazowo. Stypendium może otrzymać uczeń mieszkający na terenie miasta Ostrowa Wielkopolskiego lub poza granicami miasta Ostrowa Wielkopolskiego, który uczęszcza do jednej ze szkół podstawowych z terenu miasta Ostrowa Wielkopolskiego.
Realizacja w 2024 r.:
W tegorocznej edycji 551 uczniów otrzymało akt przyznania Stypendium im. Świętego Jana Pawła II. Spośród nich, 495 otrzymało stypendium za osiągnięcie regulaminowej średniej ocen, podczas gdy dodatkowe 56 osiągnęło stypendium za regulaminową średnią ocen oraz dodatkowe wybitne osiągnięcia.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 maja 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025 (Dz.U. z 2023 r. poz. 1046).
Cel:
Wyprawka szkolna jest pomocą w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych do zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego lub podręczników do kształcenia w zawodach dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Rządowy program obejmuje uczniów, którzy posiadają aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, pomoc udzielana jest uczniom:
słabowidzącym,
niesłyszącym,
słabosłyszącym,
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona powyżej, którzy w roku szkolnym 2023/2024 uczęszczali do:
branżowej szkoły I stopnia,
klasy I branżowej szkoły II stopnia,
liceum ogólnokształcącego,
technikum,
szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
Realizacja w 2024 r.:
W roku szkolnym 2024/2025 w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych skorzystało 191 uczniów na ogólną kwotę dofinansowania 71.661,81 zł.
Podstawa prawna:
Przedsięwzięcie Ministra Edukacji pn. ,,Podróże z klasą”. Komunikat Ministra Edukacji z dnia 29 maja 2024 r. o ustanowieniu przedsięwzięcia pod nazwą „Podróże z klasą”.
Cel:
Celem przedsięwzięcia jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania tradycji, kultury oraz osiągnięć polskiej nauki. Przedsięwzięcie ma wspomóc realizację podstaw programowych kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także urozmaicić zajęcia edukacyjne, dzięki czemu nauka nabierze praktycznego wymiaru. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu kultury, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki, stworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.
Realizacja w 2024 r.:
Przyznawane przez Ministra w formie dotacji celowej środki finansowe przeznaczane są na finansowanie wycieczek szkolnych. Wsparcie finansowe otrzymały 4 jednostki oświatowe, w tym:
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Królowej Jadwigi w Ostrowie Wielkopolskim, kwota 21.148,00 zł,
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Mieszka I w Ostrowie Wielkopolskim, kwota 19.257,00 zł,
Szkoła Podstawowa nr 6 im. M. Rataja w Ostrowie Wielkopolskim, kwota 19.878,00 zł,
Szkoła Podstawowa nr 13 im. Stefana Rowińskiego w Ostrowie Wielkopolskim, kwota 18.745,00 zł.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 stycznia 2024 r. w sprawie realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" dotyczącego wspierania w latach 2024-2028 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków (Dz.U. z 2024 r., poz. 91.).
Cel:
Program ma na celu wsparcie organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków.
Realizacja w 2024 r.:
Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski pozyskała wsparcie finansowe na realizację zadań wynikających z wieloletniego rządowego programu ,,Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 w wysokości 25.000,00 zł.
Otrzymane środki zostały przeznaczone na doposażenie i poprawę obecnie funkcjonującej jadalni w Szkole Podstawowej nr 11 im. Mirosława Ferića. Wkład własny gminy wyniósł 6.250,00 zł.