Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Ostrowa Wielkopolskiego. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski na lata 2024-2029,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej w Ostrowie Wielkopolskim na lata 2023–2028,
Program "Senior+" oraz Korpus Wsparcia Seniorów,
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2022-2025,
Ostrowska Karta Seniora,
Ostrowska Karta Rodziny 3+,
Ostrowska Karta Krwiodawcy.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Miasta Ostrów Wielkopolski związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na wzrost poziomu wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Na rosnącą tendencję wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się znacznie większą kwotą wydatkowaną z budżetu miasta na ten cel niż w roku poprzednim.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Obecna struktura organizacyjna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. MOPS wydatkował 92.577.877,41 zł, w tym 37.616.291,72 zł ze środków własnych.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez MOPS są:
środki własne miasta,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W strukturze Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyróżnia się działy zajmujące się merytorycznie poszczególnymi sprawami:
Dział Pomocy Środowiskowej,
Dział Wsparcia Rodziny,
Dział Świadczeń,
Dział Usług Opiekuńczych,
Dział Świadczeń Rodzinnych i Mieszkaniowych,
Dział Finansowo-Organizacyjny.
W trakcie 2024 r. MOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Asystent rodziny", "Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej", "Posiłek w szkole i w domu" czy "Opieka wytchnieniowa". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej MOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. prowadzenie Zespołu Interdyscyplinarnego czy organizacja i koordynowanie Punktu Konsultacyjnego.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie MOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
(*) Świadczenia wypłacone w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
Najczęściej występującym powodem korzystania z pomocy społecznej w Ostrowie Wielkopolskim w 2024r. były długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność i ubóstwo. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina może korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina może być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony MOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 787 rodzin, a niepieniężnymi 912 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 803 rodzin.
W 2024 r. na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski funkcjonowały dwa schroniska:
Schronisko dla bezdomnych mężczyzn prowadzone przez Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta mieszczące się przy ul. Olszynowej 53A,
Schronisko dla bezdomnych kobiet i kobiet z dziećmi prowadzone przez Caritas Diecezji Kaliskiej mieszczące się przy ul. Ledóchowskiego 8.
W 2024 r. do schronisk skierowano 32 mężczyzn oraz 9 kobiet z 7 dzieci. Ogółem 48 osób.
Ponadto w Ostrowie Wielkopolskim funkcjonowała Noclegownia dla bezdomnych mężczyzn prowadzona przez Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta mieszcząca się przy ul. Olszynowej 53A.
Miasto zapewniło także miejsca dla mieszkańców w Schronisku z usługami opiekuńczymi w Słupii prowadzonym przez Caritas Diecezji Kaliskiej.
Dotacje na zapewnienie schronienia osobom bezdomnym wyniosły 500.000,00 zł.
W 2024 r. MOPS na program „Posiłek w szkole i w domu” wydatkował kwotę ogółem 1.949.019,47 zł (w tym 775.476,43 zł z budżetu gminy).
Wsparcie dla mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego polegało na zapewnieniu jednego gorącego posiłku dziennie osobom niemogącym go przygotować we własnym zakresie ze względu na wiek, chorobę, niepełnosprawność, brak środków finansowych czy warunków do przygotowania posiłku.
W ramach programu przyznano:
gorący posiłek dla 358 osób, z tego dla 261 dzieci (przedszkola - 110; szkoły - 151) i 89 osób dorosłych oraz dla 8 dzieci na wniosek dyrektora placówki oświatowej,
świadczenie pieniężne na zakup posiłku, w formie zasiłku celowego dla 482 osób, w 477 rodzinach.
Dożywianie dzieci prowadzone było w szkołach i przedszkolach. Dodatkowo finansowane było dożywianie 20 uczniów korzystających z zajęć w świetlicy socjoterapeutycznej prowadzonej przez Konferencję Stowarzyszenia Św. Wincentego A’Paulo im. Kazimierza Rolewskiego.
Z tej formy pomocy korzystają osoby, które ze względu na wiek, chorobę, czy też inną przyczynę wymagają pomocy, zaś najbliższa rodzina nie może takiej pomocy zapewnić. Usługi Opiekuńcze obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych.
W roku 2024 usługami opiekuńczymi objęte były 589 osób, w tym 456 kobiet oraz 133 mężczyzn.
Na realizację usług opiekuńczych w 2024 r. wydatkowano kwotę 9.511.482,83 zł.
Realizacja Rządowego Programu Wieloletniego Senior+ na lata 2021-2025 Moduł II "Zapewnienie funkcjonowania Dziennych Domów i Klubów Senior+" została opisana w dziale Realizowane polityki, programy, strategie.
Dodatkowe informacje dotyczące Polityki Senioralnej zawarto w odrębnym dziale.
Praca socjalna jest działalnością mającą na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
W 2024 r. udzielono pomocy wyłącznie w postaci pracy socjalnej 673 rodzinom, w tym 1.829 osobom w tych rodzinach. W roku 2024 wpłynęło do MOPS 145 zgłoszeń dot. zaniedbań dzieci czy trudnej sytuacji osób starszych, samotnych, chorych. W takich sytuacjach pracownicy socjalni Działu Wsparcia Rodziny wchodzą w środowisko niezwłocznie celem rozeznania sytuacji i udzielenia stosownej pomocy.
W 2024 r. Program „Opieka wytchnieniowa” był realizowany w okresie od kwietnia do grudnia. Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:
dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz
osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności,
poprzez możliwość uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej.
W ramach realizacji programu pomocą w miejscu zamieszkania objętych zostało 75 osób.
Całkowita wartość dofinansowania wyniosła 660.389,08 zł.
W 2024 r. Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” był realizowany w okresie od stycznia do grudnia. Głównym celem programu było zapewnienie wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym:
dzieciom do 16 r. ż. z orzeczeniem o niepełnosprawności,
osobom posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
W ramach realizacji programu objętych pomocą w formie usługi asystenckiej w miejscu zamieszkania zostało 212 osób ze znacznych stopniem niepełnosprawności oraz 5 dzieci z niepełnosprawnością ze wskazaniami.
Całkowita wartość dofinansowania wyniosła 1.768.391,34 zł.
Dodatki mieszkaniowe są świadczeniem pieniężnym, którego celem jest pokrycie z funduszy publicznych części kosztów utrzymania lokalu. Dodatek przyznaje się na okres 6 miesięcy.
W roku 2024 na realizację świadczeń z tytułu wypłat dodatków mieszkaniowych wydatkowano kwotę 5.715.196,32 zł. Liczba wydanych decyzji - 2.153.
Z dniem 4 stycznia 2022 r. weszła w życie ustawa o dodatku osłonowym. W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. przedłużono kolejne regulacje, które wspierały polskie rodziny. Dodatek osłonowy stanowił kluczowy element rządowej tarczy inflacyjnej, który miał na celu zniwelować koszty energii, gazu i żywności, dla mniej zamożnych gospodarstw domowych.
W 2024 r. wydano 3.233 informacje o przyznaniu dodatku osłonowego, 234 decyzji odmownych oraz 238 umorzeń postępowania.
Kwota wydatkowana na wypłaty dodatków osłonowych w 2024 r. wraz z kosztami obsługi wyniosła 998.993,19 zł.
Zgodnie z ustawą o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, o zwrot podatku VAT za gaz mogą się ubiegać te gospodarstwa domowe, które używają gazu do celów grzewczych.
Liczba gospodarstw domowych, które otrzymały dodatek to 169. Kwota wypłaconych świadczeń w 2024 r. to 136.710,67 zł.
Bon energetyczny był świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r. nie przekraczała kwoty 2.500 zł oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu - kwoty 1.700 zł.
Liczba gospodarstw domowych, które otrzymały dodatek to 3.799. Kwota wydatkowana na wypłaty bonów energetycznych w 2024 r. wraz z kosztami obsługi to 1.443.116,59 zł.
Działania MOPS z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
W ramach pomocy społecznej w 2024 r. przyznawano następujące świadczenia:
zapewnienie jednego gorącego posiłku dla dzieci i młodzieży w szkole i w przedszkolu, pomoc doraźna na czas nie dłuższy niż dwa miesiące - 3 dzieci ukraińskich,
zapewnienie jednego gorącego posiłku dla dzieci i młodzieży w szkole i w przedszkolu na podstawie decyzji administracyjnej - 16 dzieci ukraińskich,
zasiłek stały, zasiłek okresowy oraz zasiłek celowy - 4 rodziny,
skierowanie do domu pomocy społecznej - Ośrodek opłacał pobyt w DPS dla 1 osoby z Ukrainy,
usługi opiekuńcze - 3 osoby,
sprawienie pogrzebu,
zasiłek rodzinny wraz z dodatkami - 137 osoby,
zasiłek pielęgnacyjny - 32 osób,
świadczenie pielęgnacyjne - 11 osób,
jednorazową zapomogę z tyt. urodzenia dziecka - 7 osób,
świadczenie rodzicielskie - 12 osób,
jednorazowe świadczenie pieniężne dla obywateli Ukrainy - wypłacono 33 świadczeń.
Ochrona zdrowia to sektor, który na tle całego budżetu miasta często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki miasta w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym. Wskazuje ona, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których w szczególności uwzględnia się m. in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Podstawowymi przedsięwzięciami realizowanymi przez miasto były zadania określone w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2022-2025. W założeniach uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w obszarze ochrony zdrowia w 2024 r. wyniosły niespełna 4 mln zł. W ramach wydatków na ochronę zdrowia, najwyższą kwotę przeznaczono na przedsięwzięcia dotyczące przeciwdziałania alkoholizmowi. W głównej mierze skupiały się one finansowaniu profilaktycznych działaniach informacyjnych i edukacyjnych. Skierowane były one zarówno wobec dzieci i młodzieży, jak i rodzin.
Dzięki temu, środki finansowe przeznaczone na przeciwdziałanie uzależnieniom pozwoliły m. in. na:
prowadzenie działalności profilaktyczno-psychoedukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień dla mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego,
zakup materiałów edukacyjno-informacyjnych do realizacji Pikniku Zdrowia „Żyj zdrowo i bez uzależnień”,
szkolenia dla pracowników Referatu Rozwiązywania Problemów Uzależnień,
realizację zajęć socjoterapeutycznych i opiekuńczo – wychowawczych, w tym zapewnienie pomocy psychologicznej w świetlicach działających na terenie miasta.
Ponadto zapewniono funkcjonowanie:
Punktu Konsultacyjnego (udzielanie konsultacji psychologicznych, pedagogicznych i prawnych),
Świetlic Opiekuńczo-Wychowawczych z programami socjoterapeutycznymi.
Zaplanowane wydatki majątkowe 48.600,70 zł dotyczyły zakupu elementów wyposażenia do zestawu wideochirurgicznego Aesculap dla Oddziału Chirurgii i Traumatologii Dziecięcej Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrowie Wielkopolskim.
Zorganizowano Ostrowski Piknik Zdrowia, który odbył się w dniu 23.08.2024 r. w 3mk Arenie Ostrów - 18.295,80 zł.
Umowa na wynajem basenu oraz nauka pływania dla dzieci 6-letnich z ostrowskich Przedszkoli - 156.600,00 zł,
Organizacja czasu wolnego dla dzieci pozostających w okresie wakacyjnym na terenie miasta „Zdrowe i aktywne wakacje” - 65.993,23 zł.
23.03.2024 r. Arena Zdrowia
Głównym celem Areny Zdrowia jest edukacja i promocja profilaktyki zdrowotnej. Festiwal który łączy troskę o zdrowie oraz ekologiczne postawy
23.08.2024 r. Ostrowski Piknik Zdrowia
W 3mk Arenie Ostrów można było skorzystać z licznych badań, konsultacji i porad specjalistów, odbyły się pokazy służb ratowniczych oraz animacje dla dzieci.
Bezpłatne badania mammograficzne dla Pań w wieku od 45 do 74 lat finansowane przez NFZ w ramach Programu Profilaktyki Raka Piersi.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.